ŠKOLSKI KALENDAR ZNAČAJNIH AKTIVNOSTI U ŠKOLI
Plan i program ekskurzija (ekskurzija, nastave u prirodi i izleta)
Odeljenska veća planiraće izvođenje nastave u prirodi, izleta i ekskurzija prema materijalnim mogućnostima roditelja.
Za ovu školsku godinu planirano je izvođenje nastave u prirodi i izleta za učenike od prvog do četvrtog razreda. Za učenike petog i šestog razreda, organizuje se jednodnevna ekskurzija, a za učenike sedmog i osmog razreda dvodnevna ekskurzija.
Predlog priprema Komisija i Odeljensko veće, razmatra Savet roditelja, a usvaja Nastavničko veće. Nastava u prirodi , izleti i ekskurzije se pripremaju u skladu sa zakonom.
Po završetku- nastave u prirodi, izleta i ekskurzija -vođa puta sačinjava izveštaj koji razmatra Savet roditelja i Nastavničko veće, a Školski odbor razmatra i usvaja.
Predlozi ruta za ekskurzije u školskoj 2022/2023. godini
Ekskurzija je oblik obrazovno-vaspitnog rada koji se ostvaruje van škole.
Cilj ekskurzije je neposredno upoznavanje pojava i odnosa u prirodnoj i društvenoj sredini, upoznavanje kulturnog nasleđa i privrednih dostignuća, a u cilju ostvarivanja obrazovno-vaspitne uloge škole.
Zadaci ekskurzije su:
-proučavanje objekata i fenomena u prirodi;
-uočavanje uzročno-posledičnih odnosa u konkretnim prirodnim i društvenim uslovima;
-razvijanje interesovanja za prirodu i ekološke navike;
-upoznavanje načina života i rada ljudi pojedinih krajeva;
-razvijanje pozitivnog odnosa prema: nacionalnim, kulturnim i estetskim vrednostima, sportskim potrebama i navikama, kao i socijalnim odnosima.
Sadržaji ekskurzije u prvom ciklusu osnovnog obrazovanja i vaspitanja su posebno:
– uočavanje oblika reljefa i površinskih voda u okolini i prirodno-geografskih odlika Republike Srbije;
– posmatranje karakterističnih biljaka i životinja (obilazak staništa biljaka i životinja);
– posete zaštićenim prirodnim područjima (nacionalni parkovi, rezervati, spomenici prirode i dr.);
– upoznavanje s prošlošću i kulturnom baštinom zavičaja i otadžbine (obilazak muzeja, kulturno-istorijskih spomenika, etno-sela, spomen-kuća znamenitih ljudi – naučnika, književnika, umetnika, vojskovođa, državnika i dr.)
-razvijanje sposobnosti orijentacije u prostoru i vremenu;
– obilazak raznih tipova poljoprivrednih površina i stočarskih farmi (upoznavanje s proizvodnjom zdrave hrane);
– obilazak privrednih društava i javnih preduzeća (prerada prirodnih sirovina, upoznavanje s različitim delatnostima ljudi, zaštita životne sredine i dr.
Predložene su sledeće destinacije :
Prvi razred
1.destinacija(Barajevo-Beograd-Avala-Barajevo)
Beograd(poseta Zoološkom vrtu i Botaničkoj bašti)
Avala(poseta Avalskom tornju i Spomeniku neznanom junaku na Avali)
2.destinacija(Barajevo-Beograd-Vinča-Radmilovac-Barajevo)
Beograd-poseta Javnom akvarijumu i tropikarijumu i Konaku kneza Miloša Obrenovića u Topčiderskom parku
Vinča-poseta nalazištu Belo brdo
Radmilovac-poseta Centru za ribarstvo i primenjenu hidrobiologiju“Mali Dunav“
Drugi razred
1.destinacija(Barajevo-Svilajnac-Jagodina-Barajevo)
Svilajnac: Prirodnjački centar-obilazak Dino parka,poseta muzeju u kome se nalaze tematske izložbe“Geološki vremeplov“,“Svet dinosaurusa“,“Svet minerala i stena“,“Biodiverzitet Srbije“.Interaktivna predstava za decu(film),radionice-eksperimenti
Jagodina: Poseta zoovrtu,muzej voštanih figura,poseta parku Đurđevo brdo(veštački vodopad)
2.destinacija(Barajevo-Novi Sad)
– Sremska Kamenica(poseta rodne kuće Jovana Jovanovića Zmaja)
-Sremski Karlovci(gimnazija)
-Petrovaradinska tvrđava
-Novi Sad (Prirodnjački muzej,šetnja Zmaj Jovinom ulicom,Dunavskom ulicom i Dunavskim parkom)
Treći razred
1.destinacija(Barajevo-Valjevo-Brankovina-Barajevo)
Valjevo: Obilazak stare gradske čaršije Tešnjar,poseta Muselimovom konaku i kuli Nenadovića,Narodni muzej
Brankovina: Poseta grobu Desanke Maksimović,poseta staroj školi i zadužbini Prote Mateje Nenadovića (crkva Svetih Arhanđela)
2.destinacija(Barajevo-Vršac-Deliblatska peščara-Barajevo)
Vršac :Poseta rodnoj kući Jovana Sterije Popovića,poseta Vladičanskom dvoru,Pravoslavnoj crkvi,manastiru Mesić,tvrđavi na Vršačkom bregu i gradskom parku
Deliblatska pešča –specijalni rezervat prirode
Četvrti razred
1.destinacija(Barajevo-Oplenac-Orašac-Aranđelovac-Barajevo)
Oplenac: Crkva Svetog Đorđa,kuća kralja Petra I Karađorđevića,Topola-Karađorđev grad
Orašac: Memorijalni kompleks-Marićevića jaruga,crkva Svetog Vaznesenja Gospodnjeg,spomenik voždu Karađorđu,muzej
Aranđelovac: Pećina Risovača,park Bukovičke banje
2.destinacija(Barajevo-Takovo-Manastir Vraćevšnica-Gornji Milanovac-Barajevo)
Takovo: Obilazak spomen kompleksa uz istorijsku priču kustosa,Takovski grm
Manastir Vraćevšnica-posebna uloga u toku I i II srpskog ustanka
Gornji Milanovac:Poseta Norveškoj kući kao i kući brvnari u okviru spomen parka Brdo mira
Za učenike petog i šestog razreda organizuje se jednodnevna ekskurzija, a za učenike sedmog i osmog razreda dvodnevna.
Peti razred:
1.Tršić – Tronoša – Banja Koviljača – Tekeriš
- Deliblatska peščara – Vršac – manastir Mesić – Vršački breg
Šesti razred:
- Viminacijum – Požarevac – Ljubičevo – Srebrno jezero
- Fruška gora – Petrovaradin – Hopovo – Iriški venac – Sremski Karlovci
Sedmi razred:
1.Niš (Čegar, Ćele kula, Niška tvrđava, Medijana, Niška banja)
2.Zlatibor (Ovčarsko – kablarska klisura –neki manastir – Stopića pećina – Drvengrad, Šarganska osmica)
Osmi razred:
1.Palić (Fruška gora – Sremski Karlovci – Petrovaradin – Novi Sad – Subotica)
2.Vrnjačka banja (Kruševac – Lazarica – Ljubostinja – Kraljevo – Žiča)
3.Republika Srpska (Stanišići – Banja Luka – Kočićevo ognjište – slapovi Krupe) – 3 dana
U organizaciji SPC Barajevo i uz saglasanost roditelja organizuje se besplatni izlet za učenike petog i osmog razreda koji pohađaju versku nastavu.
Peti razred (septembar)-obilazak manastira Valjevske eparhije
Predlozi ruta za nastavu u prirodi u školskoj 2022/2023. godini
Nastava u prirodi je oblik obrazovno-vaspitnog rada kojim se ostvaruju obavezni nastavni predmeti, izborni programi, projektna nastava i vannastavne aktivnosti iz plana i programa nastave i učenja za prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja – u klimatski pogodnom mestu iz zdravstveno-rekreativnih i obrazovno-vaspitnih razloga.
Zadaci koji se ostvaruju realizacijom programa nastave u prirodi su:
– poboljšanje zdravlja i razvijanje fizičkih i motoričkih sposobnosti učenika;
– zadovoljavanje osnovnih dečijih potreba za kretanjem i igrom;
– očuvanje prirodne dečije radoznalosti za pojave u prirodi i podsticanje interesovanja i sposobnosti za njihovo upoznavanje kroz odgovarajuće aktivnosti;
– razvijanje sposobnosti zapažanja osnovnih svojstava objekata, pojava i procesa u okruženju i uočavanje njihove povezanosti u konkretnim prirodnim i društvenim uslovima;
– podsticanje samostalnosti u procesu sticanja znanja kroz neposredne istraživačke zadatke;
– razvijanje svesti o potrebi zaštite, negovanja, čuvanja i unapređivanja prirodne i životne sredine i izgrađivanje ekoloških navika;
– upoznavanje prirodno-geografskih, kulturno-istorijskih znamenitosti i lepote mesta i okoline;
– upoznavanje sa načinom života i rada ljudi pojedinih krajeva;
– upoznavanje raznovrsnosti biljnog i životinjskog sveta pojedinih krajeva, uočavanje njihove povezanosti i promenljivosti;
– upoznavanje sa karakteristikama godišnjih doba u prirodi i smenjivanjem vremenskih prilika;
– razvijanje sposobnosti snalaženja tj. orijentisanja u prostoru i vremenu;
– osposobljavanje učenika za bezbedan i pravilan boravak u prirodi;
– razvijanje pravilnih higijensko-zdravstvenih navika i podsticanje samostalnosti u obavljanju lične higijene i brige o sebi;
– podsticanje i stvaranje navike za negovanje redovne fizičke aktivnostii za što češći boravak u prirodi;
– formiranje navika redovne i pravilne ishrane;
– navikavanje na pravilno smenjivanje rada, odmora i sna;
– razumevanje i uvažavanje različitosti među pojedincima;
– podsticanje grupnog rada, dogovaranja i saradnje sa vršnjacima i odraslima kroz odgovarajuće aktivnosti.
Sadržaji nastave u prirodi ostvaruju se na osnovu plana i programa nastave i učenja iz kojeg se izdvajaju oni sadržaji koji su pogodni za ostvarivanje ciljeva i zadataka nastave u prirodi, a odgovaraju uslovima u kojima se ona realizuje.
U programima nastave i učenja za pojedine predmete mogu se naći sadržaji koji eksplicitno ili implicitno upućuju na pogodnost ovog oblika obrazovno-vaspitnog rada. Ovaj oblik nastave organizovaće se za mlađe razrede (I-IV), a u okviru razreda za ona odeljenja koja dobiju pismenu saglasnost roditelja učenika.
Predviđene su sledeće destinacije :
- razred – Sokobanja(hoteli -Moravica ili Banjica)
- razred – Goč
- razred – Tršić