ШКОЛСКИ КАЛЕНДАР ЗНАЧАЈНИХ АКТИВНОСТИ У ШКОЛИ
План и програм екскурзија (екскурзија, наставе у природи и излета)
Одељенска већа планираће извођење наставе у природи, излета и екскурзија према материјалним могућностима родитеља.
За ову школску годину планирано је извођење наставе у природи и излета за ученике од првог до четвртог разреда. За ученике петог и шестог разреда, организује се једнодневна екскурзија, а за ученике седмог и осмог разреда дводневна екскурзија.
Предлог припрема Комисија и Одељенско веће, разматра Савет родитеља, а усваја Наставничко веће. Настава у природи , излети и екскурзије се припремају у складу са законом.
По завршетку- наставе у природи, излета и екскурзија -вођа пута сачињава извештај који разматра Савет родитеља и Наставничко веће, а Школски одбор разматра и усваја.
Предлози рута за екскурзије у школској 2022/2023. години
Екскурзија је облик образовно-васпитног рада који се остварује ван школе.
Циљ екскурзије је непосредно упознавање појава и односа у природној и друштвеној средини, упознавање културног наслеђа и привредних достигнућа, а у циљу остваривања образовно-васпитне улоге школе.
Задаци екскурзије су:
-проучавање објеката и феномена у природи;
-уочавање узрочно-последичних односа у конкретним природним и друштвеним условима;
-развијање интересовања за природу и еколошке навике;
-упознавање начина живота и рада људи појединих крајева;
-развијање позитивног односа према: националним, културним и естетским вредностима, спортским потребама и навикама, као и социјалним односима.
Садржаји екскурзије у првом циклусу основног образовања и васпитања су посебно:
– уочавање облика рељефа и површинских вода у околини и природно-географских одлика Републике Србије;
– посматрање карактеристичних биљака и животиња (обилазак станишта биљака и животиња);
– посете заштићеним природним подручјима (национални паркови, резервати, споменици природе и др.);
– упознавање с прошлошћу и културном баштином завичаја и отаџбине (обилазак музеја, културно-историјских споменика, етно-села, спомен-кућа знаменитих људи – научника, књижевника, уметника, војсковођа, државника и др.)
-развијање способности оријентације у простору и времену;
– обилазак разних типова пољопривредних површина и сточарских фарми (упознавање с производњом здраве хране);
– обилазак привредних друштава и јавних предузећа (прерада природних сировина, упознавање с различитим делатностима људи, заштита животне средине и др.
Предложене су следеће дестинације :
Први разред
1.дестинација(Барајево-Београд-Авала-Барајево)
Београд(посета Зоолошком врту и Ботаничкој башти)
Авала(посета Авалском торњу и Споменику незнаном јунаку на Авали)
2.дестинација(Барајево-Београд-Винча-Радмиловац-Барајево)
Београд-посета Јавном акваријуму и тропикаријуму и Конаку кнеза Милоша Обреновића у Топчидерском парку
Винча-посета налазишту Бело брдо
Радмиловац-посета Центру за рибарство и примењену хидробиологију“Мали Дунав“
Други разред
1.дестинација(Барајево-Свилајнац-Јагодина-Барајево)
Свилајнац: Природњачки центар-обилазак Дино парка,посета музеју у коме се налазе тематске изложбе“Геолошки времеплов“,“Свет диносауруса“,“Свет минерала и стена“,“Биодиверзитет Србије“.Интерактивна представа за децу(филм),радионице-експерименти
Јагодина: Посета зооврту,музеј воштаних фигура,посета парку Ђурђево брдо(вештачки водопад)
2.дестинација(Барајево-Нови Сад)
– Сремска Каменица(посета родне куће Јована Јовановића Змаја)
-Сремски Карловци(гимназија)
-Петроварадинска тврђава
-Нови Сад (Природњачки музеј,шетња Змај Јовином улицом,Дунавском улицом и Дунавским парком)
Трећи разред
1.дестинација(Барајево-Ваљево-Бранковина-Барајево)
Ваљево: Обилазак старе градске чаршије Тешњар,посета Муселимовом конаку и кули Ненадовића,Народни музеј
Бранковина: Посета гробу Десанке Максимовић,посета старој школи и задужбини Проте Матеје Ненадовића (црква Светих Арханђела)
2.дестинација(Барајево-Вршац-Делиблатска пешчара-Барајево)
Вршац :Посета родној кући Јована Стерије Поповића,посета Владичанском двору,Православној цркви,манастиру Месић,тврђави на Вршачком брегу и градском парку
Делиблатска пешча –специјални резерват природе
Четврти разред
1.дестинација(Барајево-Опленац-Орашац-Аранђеловац-Барајево)
Опленац: Црква Светог Ђорђа,кућа краља Петра I Карађорђевића,Топола-Карађорђев град
Орашац: Меморијални комплекс-Марићевића јаруга,црква Светог Вазнесења Господњег,споменик вожду Карађорђу,музеј
Аранђеловац: Пећина Рисовача,парк Буковичке бање
2.дестинација(Барајево-Таково-Манастир Враћевшница-Горњи Милановац-Барајево)
Таково: Обилазак спомен комплекса уз историјску причу кустоса,Таковски грм
Манастир Враћевшница-посебна улога у току I и II српског устанка
Горњи Милановац:Посета Норвешкој кући као и кући брвнари у оквиру спомен парка Брдо мира
За ученике петог и шестог разреда организује се једнодневна екскурзија, а за ученике седмог и осмог разреда дводневна.
Пети разред:
1.Тршић – Троноша – Бања Ковиљача – Текериш
- Делиблатска пешчара – Вршац – манастир Месић – Вршачки брег
Шести разред:
- Виминацијум – Пожаревац – Љубичево – Сребрно језеро
- Фрушка гора – Петроварадин – Хопово – Иришки венац – Сремски Карловци
Седми разред:
1.Ниш (Чегар, Ћеле кула, Нишка тврђава, Медијана, Нишка бања)
2.Златибор (Овчарско – кабларска клисура –неки манастир – Стопића пећина – Дрвенград, Шарганска осмица)
Осми разред:
1.Палић (Фрушка гора – Сремски Карловци – Петроварадин – Нови Сад – Суботица)
2.Врњачка бања (Крушевац – Лазарица – Љубостиња – Краљево – Жича)
3.Република Српска (Станишићи – Бања Лука – Кочићево огњиште – слапови Крупе) – 3 дана
У организацији СПЦ Барајево и уз сагласаност родитеља организује се бесплатни излет за ученике петог и осмог разреда који похађају верску наставу.
Пети разред (септембар)-обилазак манастира Ваљевске епархије
Предлози рута за наставу у природи у школској 2022/2023. години
Настава у природи је облик образовно-васпитног рада којим се остварују обавезни наставни предмети, изборни програми, пројектна настава и ваннаставне активности из плана и програма наставе и учења за први циклус основног образовања и васпитања – у климатски погодном месту из здравствено-рекреативних и образовно-васпитних разлога.
Задаци који се остварују реализацијом програма наставе у природи су:
– побољшање здравља и развијање физичких и моторичких способности ученика;
– задовољавање основних дечијих потреба за кретањем и игром;
– очување природне дечије радозналости за појаве у природи и подстицање интересовања и способности за њихово упознавање кроз одговарајуће активности;
– развијање способности запажања основних својстава објеката, појава и процеса у окружењу и уочавање њихове повезаности у конкретним природним и друштвеним условима;
– подстицање самосталности у процесу стицања знања кроз непосредне истраживачке задатке;
– развијање свести о потреби заштите, неговања, чувања и унапређивања природне и животне средине и изграђивање еколошких навика;
– упознавање природно-географских, културно-историјских знаменитости и лепоте места и околине;
– упознавање са начином живота и рада људи појединих крајева;
– упознавање разноврсности биљног и животињског света појединих крајева, уочавање њихове повезаности и променљивости;
– упознавање са карактеристикама годишњих доба у природи и смењивањем временских прилика;
– развијање способности сналажења тј. оријентисања у простору и времену;
– оспособљавање ученика за безбедан и правилан боравак у природи;
– развијање правилних хигијенско-здравствених навика и подстицање самосталности у обављању личне хигијене и бриге о себи;
– подстицање и стварање навике за неговање редовне физичке активностии за што чешћи боравак у природи;
– формирање навика редовне и правилне исхране;
– навикавање на правилно смењивање рада, одмора и сна;
– разумевање и уважавање различитости међу појединцима;
– подстицање групног рада, договарања и сарадње са вршњацима и одраслима кроз одговарајуће активности.
Садржаји наставе у природи остварују се на основу плана и програма наставе и учења из којег се издвајају они садржаји који су погодни за остваривање циљева и задатака наставе у природи, а одговарају условима у којима се она реализује.
У програмима наставе и учења за поједине предмете могу се наћи садржаји који експлицитно или имплицитно упућују на погодност овог облика образовно-васпитног рада. Овај облик наставе организоваће се за млађе разреде (I-IV), а у оквиру разреда за она одељења која добију писмену сагласност родитеља ученика.
Предвиђене су следеће дестинације :
- разред – Сокобања(хотели -Моравица или Бањица)
- разред – Гоч
- разред – Тршић