TIM ZA ZAŠTITU UČENIKA OD NASILJA
CENTRALNI TIM – uprava škole i pedagoško-psihološka služba
- Zorica Jovanović Stevanović, direktor škole, profesor razredne nastave
- Biljana Stevanović, pomoćnik direktora, profesor razredne nastave
- Srđan Jovičić, pomoćnik direktora, profesor tehničkog obrazovanja
- Ružica Petrović, specijalni pedagog
- Marija Stanojević, školski pedagog
- Zoran Zlatić, školski psiholog
- Snežana Đorđević, pedagoški asistent – specijalni pedagog
POMOĆNI TIM – matična škola:
- Dežurni nastavnici, prema rasporedu dežurstva
- Odeljenske starešine
- Svi zaposleni
IZDVOJENA ODELJENJA:
- Arnajevo - Rada Đukić Petrović
- Baćevac – Gordana Svilarević
- Boždarevac – Mladena Čanak Drača
- Veliki Borak – Biljana Popović
- Glumčevo Brdo – Slađana Marković
- Rožanci – Dragana Mijailović
- Guberevac – Jelena Vukadinović
- Guncati - Sanja Orabović
- Lisović I – Maja Stojković
- Lisović II – Snežana Golubović
- Manić – Jelena Nešković
- Ravni Gaj – Katarina Savić
- Srednji Kraj – Trišić Ana
- Beljina – mlađi razredi: Snežana Đuričić
stariji razredi: Jelena Dimić i Jasna Nićiforović
- produženi boravak – Milica Trajković
U svakom konkretnom slučaju nasilja, zlostavljanja ili zanemarivanja ili sumnje na isto, članovi tima su roditelji, odnosno staratelji učenika.
PROGRAM ZAŠTITE UČENIKA OD NASILJA
projektovan je u skladu sa specifičnostima škole: 14 izdvojenih odeljenja, nastava se realizuje na 16 lokacija. Zato je bilo neophodno formiranje pomoćnog tima za zaštitu učenika od nasilja. Program se osljanja isključivo na sopstvene resurse škole – kadrovske i materijalne. Program zaštite učenika od nasilja je sastavni deo Školskog programa, Školskog razvojnog plana, kao i Programa vrednovanja i samovrednovanja rada škole. Planirano je da se vremenom usavršava, da prati realne potrebe i mogućnosti škole odn. lokalne zajednice. Ovaj program je u tesnoj vezi sa programom socijalne i zdravstvene zaštite učenika, sa programom prevencije zloupotreba psihoaktivnih supstanci i programom saradnje sa porodicama učenika. Na osnovu analize proteklih petnaest školskih godina, primećeno je da u školskoj sredini apsolutno dominira vršnjačko nasilje – i to pre svega verbalno odn. emocionalno- psihološko, potom sledi fizičko, dok se ostale forme nasilja javljaju izuzetno retko. U porastu je tzv. elektronsko nasilje i zloupotreba društvenih mreža.
Što se tiče nasilja nad decom od strane odrasle osobe – dominira zanemarivanje i nemarno postupanje od strane roditelja, zatim emocionalno- psihološko. Škola je identifikovala i prijavila drugim institucijama i neke veoma teške oblike nasilja nad decom kojoj je bio realno ugrožen fizički i psihički integritet (nasilje u porodici- matičnoj i hraniteljskoj, eksploatacija dece, trgovina decom u romskim porodicama). Bilo je i nekoliko slučajeva nemarnog postupanja i psihološkog odn. verbalnog nasilja nad decom od strane zaposlenih u ustanovi, kada je reagovala uprava škole i pedagoško – psihološka služba.
PROGRAM ZAŠTITE UČENIKA OD NASILJA ima karakter univerzalnog preventivnog programa – razvijanje i jačanje protektivnih faktora školske sredine, podsticanje pravilnog odn. humanog socijalnog funkcionisanja učenika, nastavnika i roditelja, kao i redukovanje rizičnih faktora – pre svega u školskoj, ali i u porodičnoj sredini.
Program, ipak ima i neke elemente selektivnog preventivnog programa jer je u pojedinim delovima fokusiran na decu kod koje su prisutni specifični rizični faktori odn. koja su pod potencijalno povećanim rizikom da budu žrtve ili pak akteri nasilničkog ponašanja :
- deca bez roditeljskog staranja koja žive u hraniteljskim porodicama
- učenici sa smetnjama u razvoju
- učenici romske nacionalnosti
- učenici koji žive u porodicama sa poremećenim porodičnim odnosima
CILJ PROGRAMA je prevencija svih oblika nasilničkog ponašanja, kao i stručna intervencija u situacijama potencijalnog ili stvarnog nasilničkog ponašanja učenika, roditelja, nastavnika ili drugih lica.
Zbog bolje preglednosti programa i praćenja realizacije planiranih aktivnosti, program je podeljen na četiri dela, a kriterijum podele je fokus grupa na koju su usmerene preventivne mere odn. planirane aktivnosti:
- nastavnici
- učenici
- roditelji
- lokalna zajednica
Pri realizaciji programa radi se paralelno sa sve četiri fokus grupe, prema vremenskom rasporedu realizacije predviđenih aktivnosti, kontinuirano, u toku školske 2017/18.godine.
FOKUS GRUPA: NASTAVNICI
PLANIRANA AKTIVNOST | OSOBA ZADUŽENA ZA REALIZACIJU | VREMEREALIZACIJE | OČEKIVANI EFEKTI -REZULTATI |
Obuka zaposlenih za primenu Posebnog protokola i priručnika za zaštitu dece-učenika od nasilja u obrazovno- vaspitnim ustanovama ,odn. Pravilnika o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje, Pravilnika bližim kriterijumima za prepoznavanje oblika diskriminacije od strane zaposlenog, učenika ili trećeg lica u ustanovi obrazovanja i vaspitanja | DirektorSekretarPomoćnici direktoraPPS | AvgustSeptembar | Senzibilizacija zaposlenih i podizanje kompetencija za zaštitu učenika od nasilja, zlostavljanja,zanemarivanja i diskriminacije |
Formiranje Tima i unutrašnje zaštitne mreže za zaštitu učenika od nasilja i diskriminacije odn. imenovanje tima za osvaku školsku godinu | Direktor školePPS | Avgust | Preciziranje uloga i odgovornosti zaposlenih u toku realizacije programa |
Evaluacija programa iz prethodne školske godine | Tim za zaštitu učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije | Avgust | Samovrednovanje, revizija i usavršavanje programa |
Izrada Programa zaštite učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije za svaku školsku godinu | Specijalni pedagogi psiholog | Avgust | Program u skladu sa specifičnostima škole – realne potrebe i potencijali ustanove ( učenika, zaposlenih, roditelja ) |
Usklađivanje postojećih podzakonskih akata škole sa ZOSOV, Zakonom o osnovnoj školi i Pravilnicima i Protokolima za zaštitu učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije | Školski odbor | Na početku svake školske godine( po potrebi ) | Usaglašena i jasno definisana pravila ponašanja zaposlenih, učenika i roditelja u slučajevima nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije |
Profesionalno usavršavanje zaposlenih | Direktor škole | U toku školske godine | Profesionalno osnaživanje zaposlenih |
Predavanja i tribine za nastavnike:- Uloga škole u prevenciji poremećaja ponašanja učenika-Zaštita učenika od nasilja i diskriminacije-Spec. vršnjačkih konflikata u pubertetu i adolescenciji-Prevencija i rešavanje disciplinskih problema u nastavi | PPSDirektorPomoćnici direktoraDrugi ovlašćeni predavači | U toku školske godine | Profesionalno osnaživanje zaposlenih, kvalitetnija saradnja nastavnika i učenika |
Instruktivni i savetodavni rad sa nastavnicima | PPS i uprava škole | U toku školske godine | Timski rad – stručna obrada svakog pojedinačnog slučaja |
Evidentiranje pojava nasilja | Odeljenski starešina, dežurni nastavnik,PPS i uprava škole | U toku školske godine | Mesečni i godišnji izveštaji, statistički podaci, dosijei učenika, zapisnici Tima za ZUNZZD |
Timski sastanci – zaštita učenika od nasilja i praćenje efekata programa | Tim za ZUNZZD | Dva puta mesečno tokom školske godine(po potrebi češće) | Obrada svakog pojedinačnog slučaja nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije, interventne aktivnosti, planiranje mera zaštite, praćenje efekata preduzetih mera |
Evidencija i vođenje zapisnika o realizaciji Programa zaštite učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije | Uprava školePPS | U toku školske godine | Sistematičnost, praćenje rezultata programa |
Izveštavanje Nastavničkog veća | PPS i uprava škole | Na kraju I i II polugodišta | Transparentnost |
Informisanje Školske uprave o III nivou nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u čije rešavanje su osim škole uključene i druge ustanove | Pedagoško-psihološka služba i uprava škole | U toku školske godine | Objedinjavanje podataka na nivou Jedinice za prevenciju nasilja Ministarstva prosvete i planiranje daljih koraka u prevenciji |
- Posebni protokol i priručnik za zaštitu dece i učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u obrazovno-vaspitnim ustanovama, kao i Pravilnik o bližim kriterijumima za prepoznavanje oblika diskriminacije od strane zaposlenog,učenika ili trećeg lica u ustanovi obrazovanja i vaspitanja, dostupan je u zbornici matične škole, čitaonici i pedagoško-psihološkoj službi.
- Svako izdvojeno odeljenje je dobilo po jedan primerak ovog Protokola.
FOKUS GRUPA: UČENICI
PLANIRANA AKTIVNOST | NOSIOCIAKTIVNOSTI | VREME REALIZACIJE | OČEKIVANI EFEKTI -REZULTATI |
Upoznavanje učenika sa Opštim i Posebnim protokolom za zaštitu dece – učenika od nasilja, zanemarivanja, zlostavljanja i diskriminacije | Odeljenski starešina | Septembar | Informisanje učenika o njihovim pravima i obavezama, odgovornost zaposlenih u OV ustanovama da ta prava poštuju i štite |
Upoznavanje učenika sa Programom zaštite od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskrinimacije | Odeljenjski starešina i PP služba | Septembar | Prevencija nasilja, razvijanja adekvatnih socijalnih veština učenika |
Formiranje vršnjačkog tima za zaštitu učenika od nasilja | Koordinatori učeničkog parlamenta | Septembar/oktobar | Participacija učenika |
Pano u holu škole-zakonske odrednice različitih formi nasilja i diskriminacije, imenovan školski tim za zaštitu učenika, ostale nadležne institucije, SOS telefoni | Specijalni pedagog | Septembar | Dostupnost najneophodnijih informacija o zaštiti od nasilja, svim učenicima u svakom trenutku |
Grupni rad sa učenicima na časovima odeljenske zajednice:- Nenasilna komunikacija i konstruktivno rešavanje konflikata- Modeli prevencije medijske prezentacije nasilja u populaciji učenika osnovnoškolskog uzrasta- Uvažavanje različitosti, polna, etnička, verska tolerancija- Digitalne navike tinejdžera i mentalno zdravlje
– Bezbedno korišćenje društvenih mreža |
Odeljenski starešina,pedagoško -psihološka služba,nastavnici građanskog vaspitanjai verske nastave,
drugi ovlašćeni predavači |
U toku školskegodine | Senzibilizacijaučenika, boljerazumevanje navedenih tema,razvijanje adekvatnihsocijalnih stavova i
veština. Negovanje humanih međuljudskih odnosa, pravilno reagovanje u situacijama sumnje ili dešavanja nasilja, zanemarivanja i diskriminacije |
Anketiranje učenika o poznavanju procedura i načina za zaštitu od nasilja i diskriminacije | Pedagoško-Psihološka služba | U toku školskegodine | Samovrednovanje rada škole – briga o učenicima |
Individualnisavetodavni rad saučenicima koji sužrtve i akterinasilja, zanemarivanja i diskriminacije | Pedagoško-psihološka služba,odeljenski starešina i uprava škole | U toku školskegodine | Promena stavova i ponašanja učenikau prosocijalnompravcu, razvijanjeadekvatne reakciježrtava nasilja i diskriminacije |
Vršnjačka medijacija – seminar za učenike | Direktor škole | U toku školskegodine | Aktivno učešćeučenika u konstruktivnomrešavanju konflikata u školskoj sredini, vršnjačkaedukacija |
Obeležavanje 19. novembra – Svetskog dana borbe protiv zlostavljanja dece | UčeničkiparlamentTim za zaštituučenika od NZZD | Novembar | Animiranje javnosti -škole i lokalne zajednice, da daju svoj doprinos u borbi protiv nasilja i diskriminacije |
Obeležavanje Svetskog dana tolerancije | Učenički parlament i koordinator UP-a, nastavnici građanskog vaspitanja i verske nastave | Novembar | Razvijanje svesti o značaju tolerancije u školi, društvu i svakodnevnom životu |
Obeležavanje Dečje nedelje | Odeljenjske starešine, PP služba i Učenički parlament | Oktobar | Učešće učenika u humanitarnim aktivnostima i promociji dečjih prava |
Izveštavanje i diskusija o nasilju, zanemarivanju i diskriminaciji u školi( na sastancimaUčeničkog parlamenta ) | Uprava škole ipredstavnici odeljenja u Učeničkomparlamentu | U toku školskegodineNovembartema meseca Učeničkog parlamenta – prevencija nasilja i diskriminacije | Aktivno učešćeučenika u formiranjubezbedne, prosocijalne i podsticajne klime uškoli |
Kontinuirano praćenje i savetodavni rad sa učenicima koji su pod potencijalno povećanim rizikom da budu žrtve ili akteri nasilja i diskriminacije:- učenici koji žive u hraniteljskim porodicama- učenici sa smetnjama u razvoju- učenici romskenacionalnosti
– učenici iz porodica sa poremećenim porodičnim odnosima |
Pedagoško -psihološka službaOdeljenski starešina
Uprava škole |
U toku školskegodine | Prevencija iblagovremenastručna intervencijausmerena ka učenicima kodkojih su prisutni
specifični faktori koji ukazuju na viši nivo rizika |
Video nadzor (tehnička prevencija) | Uprava škole | Svaki dan, tokom školske godine | Prevencija nasilja u školi i identifikacija učesnika u situacijama dešavanja nasilja |
Prevencija elektronskog nasilja | PP služba i drugi ovlašćeni predavači | U toku školskegodine | Preveniranje sve učestalijeg vida nasilja digitalne (elektronske) prirode |
- OPŠTI I POSEBNI PROTOKOL za zaštitu dece- učenika od nasilja, kao i
- Pravilnik o bližim kriterijumima za prepoznavanje oblika diskriminacije od strane zaposlenog, učenika ili trećeg lica u ustanovi obrazovanja i vaspitanja, dostupan je učenicima u PP službi i klubu – čitaonici.
FOKUS GRUPA: RODITELJI
PLANIRANA AKTIVNOST | NOSIOCI AKTIVNOSTI | VREMEREALIZACIJE | OČEKIVANI EFEKTI -REZULTATI |
Upoznavanje Saveta roditelja sa Programom zaštite učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije | Pedagoško-psihološka služba | Septembar | Senzibilizacija roditelja, upoznavanje sa pravima dece i obavezi zaposlenih , roditelja i ostalih lica, da ta prava poštuju i štite psihofizički integritet dece |
Upoznavanje svih roditelja sa Pravilnikom o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje, zanemarivanje i diskriminaciju | Odeljenskistarešina | Septembar | Upoznavanje sa zakonskim aktima – obaveza zaposlenih i roditelja da štite psihofizički integritet dece |
Grupni rad sa roditeljima na redovnim i vanrednim roditeljskim sastancima: nasilje i diskriminacija u školi i porodici, nenasilna komunikacija i konstruktivno rešavanje konflikata, razvojne potrebe i problemi dece školskog uzrasta | Odeljenski starešina Pedagoško-psiholška službaUprava škole
|
U toku školskegodine | Senzibilizacija roditelja,razvijanje adekvatnih socijalnih stavova i veština, bolja saradnja škole i roditelja
|
Anketiranje roditelja o kvalitetu saradnje sa školom u domenu zaštite bezbednosti učenika | Odeljenski starešina i PP služba | U toku školskegodine | Samovrednovanje rada škole – briga o učenicima |
Individualni savetodavni rad sa roditeljima | Pedagoško-psihološka služba,odeljenski starešinai uprava škole | U toku školskegodine | Stručna obrada i tretman svakog pojedinačnog slučaja |
Informisanje Saveta roditelja o realizaciji i rezultatima Programa za zaštitu učenika od nasilja i diskriminacije | Pedagoško-psihološka službai uprava škole | Na kraju I i IIpolugodišta | Transparentnost |
Opštinski savet roditelja – informisanje, diskusije, tribine o navedenim temama, predlog preventivnih mera | Direktori i stručni saradnici svih obrazovno-vaspitnih ustanova u Opštini Barajevo, roditelji – predstavnici ustanova | U toku školske godine, 6 sastanaka svake školske godine | Jedinstven koncept prevencije nasilja i diskriminacije u lokalnoj zajednici |
FOKUS GRUPA: LOKALNA ZAJEDNICA
PLANIRANA AKTIVNOST | NOSIOCI AKTIVNOSTI | VREMEREALIZACIJE | OČEKIVANIEFEKTI-REZULTATI |
Umrežavanje i saradnja sa relevantnim ustanovama lokalne zajednice (spoljašnja zaštitna mreža):- OUP Barajevo i školski policajci- Centar za socijalni rad- Centar za usvojenje i porodični smeštaj dece i omladine
– Dom zdravlja (nastavak dugogodišnje saradnje) |
Uprava škole Pedagoško-psihološka službaOdeljenski starešina | U toku školskegodine | Timski rad na prevenciji nasilja,blagovremene i profesionalne interventne aktivnosti stručnih timova relevantnihustanova lokalne zajednice |
Saradnja sa ostalim činiocima lokalne zajednice: lokalna samouprava, mediji,NVO, sportska i kulturna društva | Uprava škole,Tim za zaštitu učenika od nasilja,zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije | U toku školskegodine | Senzibilizacija lokalne zajednice, saradnja pri kreiranju i realizaciji preventivnih aktivnosti |
Sastanci o bezbednosti učenika u Opštini Barajevo | Direktor škole | U toku školskegodine | Aktivno učešće lokalne zajednice u programu zaštite učenika od nasilja |
Upoznavanje Školskog odbora sa realizacijom i rezultatima Programa za zaštitu učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije | Direktor škole | U toku školske godine – na kraju prvog i drugog polugodišta | Transparentnost,učešće Školskog odbora u praćenju rezultata i usavršavanju Programa zaštite učenika od nasilja |
Specifičnosti realizacije programa prevencije nasilja u mlađim razredima osnovne škole.
Prilikom realizacije nastavnih sadržaja iz pojedinih predmeta od prvog do četvrtog razreda (srpski jezik, svet oko nas/priroda i društvo) učenici se na direktan ili indirektan način upoznaju sa različitim vrstama i oblicima nasilnog ponašanja, kako u okviru vršnjačkih odnosa, tako i u odnosu deca – odrasli.
Neki od osnovnih zadataka izbornog predmeta građansko vaspitanje su :
- Upoznavanje učenika sa dečjim pravima;
- Razvijanje komunikativnih sposobnosti i veština za konstruktivno rešavanje sukoba;
- Uspostavljanje i razvijanje odnosa drugarstva i saradnje sa vršnjacima i odraslima.
Verska nastava, takođe doprinosi razvijanju humanih odnosa među ljudima.
Časovi odeljenjskog starešine podrazumevaju obradu sledećih sadržaja: dečja prava i dužnosti, norme ponašanja u školi i porodici, nepoželjne osobine učenika, zanemarivanje i zlostavljanje dece, oplemenjivanje međuljudskih odnosa.
Učenici se na taj način osposobljavaju da prepoznaju različite oblike nasilja u okruženju, kao i sa načinima zaštite od nasilja.
INTERVENTNE AKTIVNOSTI
U slučajevima potencijalnog ili stvarnog nasilja zaposleni u ustanovi su dužni da interventne mere preduzimaju u skladu sa:
- Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja
- Zakonom o osnovnoj školi
- Zakonom o radu
- Opštim i Posebnim protokolom za zaštitu dece – učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u obrazovno-vaspitnim ustanovama
- Priručnikom za primenu Posebnog protokola za zaštitu učenika od nasilja
- Pravilnikom o bližim kriterijumima za prepoznavanje oblika diskriminacije od strane zaposlenog, učenika ili trećeg lica u ustanovi obrazovanja i vaspitanja
- Statutom OГKnez Sima Markovi㓠u Barajevu
- Pravilnikom o disciplinskoj i materijalnoj odgovornosti učenika
- Pravilnikom o merama, načinu i postupku zaštite i bezbednosti učenika za vreme ostvarivanja obrazovno-vaspitnog rada
- Pravilnikom o ponašanju učenika, zaposlenih i roditelja učenika.
1.Saznanje o nasilju-otkrivanje je prvi korak u zaštiti učenika od nasilja. Ono se u ustanovi najčešće odvija na dva načina:
- opažanjem
- dobijanjem informacije da je nasilje u toku
- sumnjom da se nasilje dešava ( na osnovu spoljašnjih znakova ili specifičnog ponašanja deteta i porodice ili putem poveravanja, neposredno od strane deteta ili od strane treće osobe)
2.Prekidanja, zaustavljanje nasilja – svaka odrasla osoba koja ima saznanje o nasilju (dežurni ili predmetni nastavnik, odeljenjski starešina ili svaki zaposleni u ustanovi u obavezi je da reaguje tako što će prekinuti nasilje ili pozvati pomoć ukoliko proceni da ne može samostalno da deluje).
3.Smirivanje situacije podrazumevaobezbeđivanje sigurnosti za učenika, razdvajanje, razgovor sa akterima događaja i sve druge neophodne mere.
4.Konsultacije se ostvaruju neposredno po pojavi sumnje i/ili po sticanju informacija o nasilju. Obavljaju se u okviru ustanove:
- sa odeljenskim starešinom, dežurnim ili drugim nastavnikom;
- sa Timom za zaštitu dece/učenika od nasilja;
- sa Pedagoško-psihološkom službom;
- direktorom, odnosno upravom škole i školskim policajcem.
U zavisnosti od složenosti situacije, konsultacije se mogu obaviti i sa službama izvan ustanove:
- sa nadležnom službom lokalnog centra za socijalni rad;
- specijalizovanom službom lokalne zdravstvene ustanove;
- ostalim nadležnim ustanovama (policija, Ministarstvo prosvete…).
Konsultacije su važne da bi se:
- razjasnile okolnosti i analizirale činjenice;
- procenio nivo rizika;
- napravio plan zaštite;
- sprečile nekoordinisane akcije i konfuzne reakcije.
U konsultacijama treba izneti objektivan opis događaja bez procena i tumačenja, vodeći računa o privatnosti učenika i porodice; odrediti uloge, zadatke i odgovornosti u ustanovi, identifikovati ulogu i zadatke drugih stručnjaka i doneti odluku o načinu reagovanja i praćenja.
Prilikom preduzimanja svih aktivnosti, osobito konsultacija u ustanovi i izvan nje obavezno je poštovati princip poverljivosti i princip zaštite najboljeg interesa deteta.
- Nakon otkrivanja nasilja i obavljanja konsultacija moguće je, u zavisnosti od težine slučaja, preduzeti neophodne mere na nivou ustanove i po potrebi uključiti druge nadležne službe.
U OBRAZOVNO-VASPITNOM SISTEMU NEMA MESTA ZA ISTRAGU I DOKAZIVANJE ZLOSTAVLJANJA I ZANEMARIVANJA, KAO I ZA PRESUĐIVANJE.
To je u nadležnosti drugih ustanova i sistema.
- Tim za zaštitu učenika od nasilja, u saradnji sa ostalim zaposlenima ili drugim ustanovama, je u obavezi da prati efekte preduzetih zaštitnih mera.
ULOGE O ODGOVORNOSTI – KO ŠTA RADI KADA POSTOJI SUMNJA NA NASILJE ILI SE NASILJE DOGODI
- Dežurni nastavnik
- dežura u skladu sa rasporedom;
- uočava i prijavljuje slučaj;
- pokreće proces zaštite učenika;
- obaveštava odeljenjskog starešinu, a po potrebi i PP službu i upravu škole;
- evidentira slučaj;
- sarađuje sa Timom za zaštitu učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije
- Odeljenjski starešina
- uočava slučajeve nasilnog ponašanja i reaguje odmah;
- razgovara sa učesnicima nasilja;
- informiše roditelje i sarađuje sa njima;
- sarađuje sa Timom za zaštitu dece od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije;
- učestvuje u procesu zaštite učenika;
- evidentira slučaj i vodi svu potrebnu dokumentaciju;
- po potrebi, komunicira i sa drugim ustanovama.
- Pedagoško-psiholiška služba i Tim za zaštitu učenika od nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i diskriminacije
- uočava slučajeve nasilnog ponašanja;
- pokreće proces zaštite deteta, reaguje odmah;
- obaveštava odeljenjskog starešinu i sarađuje sa njim;
- po potrebi, obavlja razgovore sa roditeljima;
- pruža pomoć i podršku učenicima i nastavnicima;
- razmatra slučaj i osmišljava zaštitne mere;
- po potrebi, obavlja konsultacije i sarađuje sa drugim ustanovama;
- informiše i sarađuje sa upravom škole;
- evidentira slučaj, po potrebi otvara dosije učenika i vodi svu neophodnu dokumentaciju.
- Pomoćno tehničko osoblje
- dežura po rasporedu;
- uočava i prijavljuje slučajeve nasilnog ponašanja.
- Učenici
- uočavaju slučajeve nasilnog ponašanja;
- traže pomoć predmetnih i dežurnih nastavnika;
- prijavljuju odeljenjskom starešini;
- po potrebi, prijavljuju PP službi, upravi i Timu;
- učestvuju u merama zaštite.
UPUTSTVA ZA VOĐENJE EDIVENCIJE O NASILJU I ZAŠTITI
UČENIKA OD NASILJA, ZLOSTAVLJANJA, ZANEMARIVANJA I DISKRIMINACIJE U OBRAZOVNO- VASPITNIM USTANOVAMA
- ODELJENSKI STAREŠINA vodi mesečnu evidenciju o nasilju i zaštiti
učenika od nasilja u svom odeljenju;
- TIM ZA ZAŠTITU UČENIKA OD NASILJA, ZLOSTAVLJANJA, ZANEMARIVANJA I DISKRIMINACIJE (u saradnji sa pedagoško- psihološkom službom) vodi mesečnu evidenciju na nivou škole;
- UPRAVA ŠKOLE I PEDAGOŠKO – PSIHOLOŠKA SLUŽBA rade polugodišnji i godišnji izveštaj o nasilju i zaštiti učenika.
DOKUMENTACIJA O NASILJU I ZAŠTITI UČENIKA OD NASILJA -
nadležnost za vođenje i arhiviranje domumentacije:
- PEDAGOŠKO – PSIHOLOŠKA SLUŽBA:
- nasilje među učenicima
- nasilje od strane odrasle osobe koja nije zaposlena u ustanovi
- UPRAVA ŠKOLE:
- nasilje od strane odrasle osobe zaposlene u ustanovi